Izobraževanje in usposabljanje, ena pomembnih dejavnosti Združenja asfalterjev Slovenije, je tudi letos združilo asfaltersko stroko pred začetkom asfalterske sezone. Letošnje, že 27. po vrsti, je bilo namenjeno predvsem inženirsko tehničnemu kadru, torej vsem tistim, ki se ukvarjajo z organizacijo in vodenjem asfalterskih del, naj si bo v vlogi izvajalca, naročnika ali nadzornega inženirja.
Izobraževanje je bilo organizirano regijsko na dveh različnih lokacijah in sicer 01.03.2023 v Ljubljani v dvorani Tehnološkega parka in 02.03.2023 v Mariboru, v hotelu Draš pod mariborskim Pohorjem. V obeh dneh se je izobraževanja udeležilo 127 slušateljev iz vseh delov Slovenije. Prišli so iz vseh naših vidnejših izvajalskih podjetij, ki se ukvarjajo z asfaltersko dejavnostjo, pa tudi iz podjetij, ki nastopajo kot naročniki, nadzorniki oz. inženirji (skupaj 32 podjetij).
Izobraževanje ni pomembno le za mlade ampak za vse, zaradi stalnih sprememb okoli nas. Prihajajo sodobne tehnologije, novi materiali, spreminja se zakonodaja, tehnična regulativa in predpisi, poleg tega pa se v zadnjih letih, ko se srečujemo z veliko kadrovsko problematiko dogaja, da se že osvojena znanja pozabljajo, pravila opuščajo zato jih je potrebno večkrat slišati in ponoviti.
To so bile poglavitne usmeritve za pripravo programa letošnjega izobraževanja. Zajeto je bilo široko strokovno področje od temeljnih pravil proizvodnje in vgradnje, pomembnih detajlov do sodobnejših pristopov povezanih z energetskimi in ekološkimi izzivi, s katerimi se naša dejavnost srečuje. Izobraževanje je bilo pripravljeno, organizirano in vodeno s strani Sekcije za izobraževanje ZAS.
Tudi letos se je srečanje začelo s pozdravnim nagovorom članov Upravnega odbora ZAS. V Ljubljani je udeležence nagovoril g. Primož Petrič iz podjetja Mapri Proasfalt, v Mariboru pa g. Dean Donko iz podjetja Pomgrad – TAP. Poudarila sta pomen tovrstnih strokovnih srečanj za prenos znanja med deležniki in med generacijami, za spoznavanje novih tehnologij in za promocijo same dejavnosti. G. Petrič je poleg tega izpostavil tudi pomen prevzemanja odgovornosti vsakega posameznika, ki je vključen v proces – od vodstva do neposredne izvedbe del.
Program izobraževanja
Osnovna pravila v asfalterstvu so temelj za uvajanje novih tehnologij in digitalizacije – Zvonimir Britovšek; DRI, d.o.o.
V asfalterski dejavnosti počasi prihaja do digitalizacije procesov. Uvajajo se nove tehnologije za spremljavo vgradnje, kar pa mora temeljiti na osnovnih pravilih stroke, ki veljajo tako za proizvodnjo kot za vgradnjo asfalta in jih je potrebno poznati in tudi upoštevati. Predavatelj je poudaril pomen priprave dela, tehnoloških elaboratov, poznavanja standardov in tehničnih specifikacij ter obvladovanje procesa proizvodnje in pravil vgradnje asfalta.
Izvedba hidroizolacijskih in asfalterskih del na premostitvenih objektih – Roman Bašelj; Igmat, d.d
Hidroizolacija in asfalt tvorita sistem, ki odločilno vpliva na življenjsko dobo premostitvenih objektov. Objekti so tisti elementi v cestnem omrežju, ki so najdražji in najzahtevnejši za vzdrževanje in zato je poznavanje tega segmenta asfalterstva zelo pomembno. V prvem delu prispevka so bili predstavljeni različni tipi hidroizolacij, njihova izvedba in prednosti oziroma pomanjkljivosti posameznega sistema. V nadaljevanju je g. Bašelj prestavil načine kvalitetne izvedbe zaščitne in obrabne asfaltne plasti in pogoste napake, ki jih izvajalci delajo pri izvedbi HI in asfaltov. Za izvedbo HI na premostitvenih objektih je v pripravi nova TSPI, ki uvaja nekaj novosti, ki so bile v prispevku tudi prikazane.
Proizvodnja asfalta in vpliv znižanja temperature proizvodnje – Vasja Grmek, Pomgrad – TAP, d.o.o.
Trajnostna gradnja oz. proizvodnja je cilj, ki smo si ga zadali tudi v asfalterski dejavnosti. Ob tem se zasledujejo trije cilji: socialni, okoljski in ekonomski. Vse tri dobro naslavlja tako imenovani nizkotemperaturni ali topli asfalt, ki se ga proizvaja pri temperaturi, ki je za okoli 30°C nižja od danes prakticirane, klasične proizvodnje. V predavanju so bili prikazani rezultati, ki ga ima takšno znižanje temperature na prihranek energentov, znižanje emisij v okolju in delovne pogoje za delavce v procesu proizvodnje oz. vgradnje asfaltnih zmesi.
Izkušnje z izvedbo hladne reciklaže s penjenim bitumnom po sistemu »in plant« – Dejan Hribar, Strabag d.o.o. (TPA)
Tehnologija obnove vozišč po sistemu t.i. hladne reciklaže s penjenim bitumnom je v Sloveniji poznana že več kot 20 let, vendar poznamo predvsem reciklažo, ki se izvaja na licu vgradnje t.i. reciklaža »in situ«. Tokrat je bil predstavljen postopek, pri katerem se obstoječi material odstranjen iz vozišča reciklira na obratu in nato ponovno vgradi. Postopek ima kar nekaj prednosti povezanih z obvladovanjem procesa in kontrolo nad materiali, zahteva pa primeren prostor za postavitev obrata in deponij. Predstavljen je bil tudi projekt na tak način obnovljenega odseka državne ceste na Dolenjskem v letu 2021.
Načrtovanje voziščnih konstrukcij – Mitja Jurgele, DRI, d.o.o.
V zadnjem predavanju letošnjega izobraževanja je g. Jurgele predstavil nalogo voziščne konstrukcije in kaj se v vozišču dogaja pod vplivom prometnih in klimatskih obremenitev. Podrobno so bile prikazane napetosti, ki nastajajo v konstrukciji pod različnimi tipi obremenitev in prenos le teh na podlago. Na trajnost vozišča imajo odločilen vpliv lastnosti vgrajenih materialov, debeline posameznih plasti in njihova togost, dobro odvodnjavanje in redno vzdrževanje.
Preskus znanja in anketa o zadovoljstvu
Ob koncu izobraževanja so bili udeleženci povabljeni še k izpolnitvi testa z vprašanji na temo izobraževanja in anketnega vprašalnika. Na podlagi prejetih rešenih testov je bil na Inženirsko zbornico Slovenije poslan seznam udeležencev izobraževanja, katerim bodo dodeljene 2 kreditni točki v skladu s Splošnim aktom o stalnem poklicnem usposabljanju pooblaščenih inženirjev pri IZS.
Marjan Marolt, vodja SI ZAS