POROČILO: 28. usposabljanje operativnega asfalterskega kadra

Izobraževanje asfalterskega kadra je ena izmed primarnih aktivnosti ZAS, Združenja asfalterjev Slovenije. Tako je bilo tudi letos 7. in 8. marca 2024 organizirano tradicionalno, tokrat že 28. izobraževanje asfalterjev. Po uveljavljenem načinu, ko se izmenično se izobražuje enkrat tehnični, drugič operativni kader, je letos potekalo 14. izobraževanje in usposabljanje operativnega asfalterskega kadra.

Namenjeno je bilo predvsem operativnim vodjem, delovodjem, vodjem asfalterskih skupin, strojnikom, polagalcem, delavcem na obratu, tehnologom, skratka vsem, ki so povezani z asfaltersko dejavnostjo predvsem kot izvajalci del oz. nadzorniki ali naročniki.

Izobraževanje je bilo organizirano na dveh različnih lokacijah, 7. 3. v Ljubljani in 8.3. na Vranskem. V Ljubljani so predavanja potekala v dvorani Območno obrtno – podjetniške zbornice Vič, na Vranskem pa so se udeleženci usposabljanja zbrali na Centru varne vožnje Vransko.

Skupaj se je letos izobraževanja udeležilo 152 slušateljev iz cele Slovenije. Prišli so iz vseh naših vidnejših podjetij, ki se ukvarjajo z asfaltersko dejavnostjo (32 podjetij), nekaj pa tudi iz podjetij, ki nastopajo kot naročniki, nadzorniki oz. inženirji.

Izobraževanje je bilo tudi tokrat sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela, končalo pa se je s preizkusom znanja in izpolnitvijo ankete o zadovoljstvu.

Udeleženci ZAS usposabljanje 7.3.2024 Lj.-Vič

Uvodni del – pozdravni nagovori udeležencev

Na obeh dogodkih je udeležence v uvodu pozdravil in nagovoril predsednik ZAS mag. Slovenko Henigman, v Ljubljani je udeležence usposabljanja nagovoril direktor podjetja Trgograd, d.o.o., Litija, g. Tomo Kres ter na Vranskem, direktor VOC Celje d.d., g. Iztok Černoša.

Direktor Trgograd, d.o.o., Litija, g. Tomo Kres
Predsednik ZAS, mag. Slovenko Henigman
g. Iztok Černoša, direktor VOC Celje d.o.o.
Program usposabljanja je predstavil Marjan Marolt, vodja SI ZAS

Program usposabljanja

Program je bi sestavljen iz 4 predavanj in praktičnega dela:

Posamezniki sestavljamo ekipo – dr. Aleksander Zadel

Dr. Aleksander Zadel, poznani slovenski psiholog, je v svojem enournem predavanju prikazal, kaj je potrebno za dobro timsko delo, zadovoljstvo posameznikov in kaj je treba za to storiti.

Izzivi, krize s katerimi se srečujemo prinašajo frustracije, kar se lahko reši na konstruktiven ali na destruktiven način, pogosto tudi na samo destruktiven način. Ker se želimo počutiti dobro, je pomembna samomotivacija, do tega spoznanja pa pridemo na podlagi izkušenj, ki jih dobimo samo z delom. Zato je bil prvi nasvet, da nove, mlade sodelavce čim hitreje vključimo v skupino in v delovni proces. Ob tem je pomembno dobro mentorstvo, oz. mentor, ki mora biti zahteven in pošten.

Na okoliščine največkrat nimamo vpliva, imamo pa možnost odziva nanje, zato je smiselno energijo in čas umeriti v primeren odziv na okoliščine. Stvari v življenju delamo zaradi sebe, tudi medsebojne odnose gradimo zaradi svojega dobrega počutja v družbi. Za zadovoljevanje svojih potreb potrebujemo sredstvo (okoliščino) in dejanje. Podobno je v delovnem okolju. Delovno mesto je sredstvo, ki nam skupaj z našimi dejanji omogoča zadovoljevanje potreb.

Na koncu se je dotaknil tudi aktualne problematike pomanjkanja kadrov, ki je prisoten tudi v drugih branžah in ga bolj ali manj uspešno rešujejo z uvozom delovne sile iz oddaljenejših držav.

dr. Aleksander Zadel

Topli asfalti za zmanjševanje vplivov na okolje in boljše delovne pogoje – Vasja Grmek, Pomgrad, d.d.

G. Vasja Grmek se je pri svojem predavanju govoril o toplih asfaltih in drugih ukrepih za zmanjševanje vplivov na okolje. Izpostavil je Evropski zeleni dogovor ter zavezo Slovenije, da do 2030 zmanjša emisije CO₂ za vsaj 55 % glede na 1990 ter da do leta 2050 doseže podnebno nevtralnost.

To lahko v asfalterski industriji dosežemo z zmanjšanjem transportnih razdalj, z uporaba starega asfalta (RAP) ter z znižanjem temperature pri proizvodnji asfalta (WMA). Predvsem je izpostavil uporabo toplih asfaltov, ki so  proizvedeni pri nižjih temperaturah (110 – 150 ˚C) (nižja poraba goriva, nižje emisije), kar vpliva na porabo energije pri proizvodnji in vgrajevanju, na izpostavljenost in pogoje delavcev (zmanjšanje dima in vonjav za cca. 80 % in hladnejše delovno okolje), na krajši čas za pričetek uporabe položenega asfalta ter na zmanjšanje staranja bitumna pri proizvodnji.

Vasja Grmek, Pomgrad, d.d.

Digitalna podpora pri vodenju gradbene mehanizacije – Denis Dolšak, Geoservis, d.o.o.

Predavanje z naslovom digitalna podpora pri vodenju gradbene mehanizacije je izvedel g. Denis Dolšak iz podjetja Geoservis, ki je pooblaščeni prodajalec in certificirani servisni center Leica Geosystems v Sloveniji. Predstavil je 2D in 3D sisteme za vodenje strojev, kjer se na gradbeni stroj dodajo izjemno natančni merilni senzorji, ki v kombinaciji s hidravliko stroja avtomatizirajo njegovo delovanje. Z digitalizacijo gradbišča vsi udeleženci v projektu (geodet, projektant, izvajalec, nadzornik) sodelujejo v istem sistemu v realnem času, kar omogoča učinkovito upravljanje in kontrolo na daljavo ter enostavno sinhronizacijo podatkov med gradbiščem in pisarno ter sprotno nadzorovanje in analiziranje procesov dela.  Pri 3D sistemu vodenja gre za vodenje s pomočjo GNSS sprejemnikov na stroju ali pa se namesto GNSS sprejemnikov (anten), na stroj namestijo prizme (ena ali dve), katerih položaj se določa s pomočjo robotskega tahimetra.

Denis Dolšak, Geoservis, d.o.o.

Predavanje je začel g. Marjan Marolt, ki je predstavil priročnik »Priporočilo za izvajanje asfalterskih del«. Osredotočil se je in podrobneje predstavil 5 od 12 točk Priporočil, ki so za operativni kader najpomembnejša in sicer izdelava tehnološkega elaborata, naročanje in prevzem asfaltne zmesi, vgrajevanje in zgoščanje asfalta. Predstavljeni so bili bistveni sestavni deli Tehnološkega elaborata, ki jih smiselno pripraviti za vsak zahtevnejši projekt in naj služi kot pripomoček pri organiziranju in izvedbi del. Pri naročanju asfaltnih zmesi so bile ponovno podrobno razložene oznake zmesi, prevzem na gradbišču in tehnološke debeline vgrajevanja, pri vgrajevanju in zgoščanju asfalta je predavatelj opozoril predvsem na pogoste napake in vzroke zanje.

Točki notranje kontrole kakovosti in nove tehnologije – topli asfalt je predstavil Roman Bašelj iz inštituta IGMAT. Obrazložil je, kdo je odgovoren za kvaliteto v podjetju, kaj je vloga notranje kontrole in kako ob ugotovitvah, ki jih od nje dobimo, ukrepamo. Posebej je izpostavil napake, ki jih opaža pri izvajanju kontrole in nadzora ter na posledice in tudi finančne odbitke zaradi takšnih ravnanj.

Roman, Bašelj, Igmat, d.d.

Zadnji del Priporočil je na podlagi praktičnih primerov predstavil še Primož Pertrič, lastnik podjetja Mapri. Pozval je udeležence k sodelovanju in predstavitvi svojih izkušenj oz. praks, ki jih imajo v posameznih podjetjih.

Sledil je še praktični del s predstavitvijo asfalterske mehanizacije.

Praktični del izobraževanja:

Slušatelji so bili so po končanih predavanjih povabljeni še na  prikaz nastavitve asfalterske mehanizacije, ki jo je izvedel g. Primož Petrič iz podjetja Mapri Proasfalt.  Naprej je predstavil je način dela z asfaltnim dodajalcem in prednosti dela z njim. Ta poleg boljše kvalitete, zaradi zmanjšanja temperaturne in materialne segregacije, lahko precej poveča hitrost oz. kapaciteto vgrajevanja.

V nadaljevanju so bili predstavljeni bistvene stvari dela s finišerjem, od izbire stroja, do nastavitev in vzdrževanja. Podrobno je bilo na modelu  predstavljeno delovanje vgrajevale deske in pogoste napake, ki se na tem segmentu dogajajo.

Praktični prikaz nastavitve asfalterske mehanizacije je predstavil g. Primož Petrič

Preskus znanja

Po končanem usposabljanju so bili udeleženci povabljeni še k opravljanju pisnega preskusa znanja in izpolnitvi ankete. Preizkus, ki je zajemal 16 vprašanj je reševalo 130 udeležencev. Uspešnih so bili vsi, ki so pravilno odgovorili na vsaj 10 ali več vprašanj. V povprečju so udeleženci pravilno odgovorili na 14,8 vprašanj (88% uspešnost).

Anketa o izobraževanju

Anketo o zadovoljstvu je izpolnilo 129 udeležencev izobraževanja. Udeleženci so bili z izobraževanjem v splošnem zadovoljni, saj so ga ocenili s skupno povprečno oceno 4,59 (ocene od 1 do 5).

Dobrodošla so bila tudi vsa mnenja in komentarji, ki so jih nekateri anketiranci podali in bodo v pomoč pri organizaciji prihodnjih izobraževanj.