ZAS vsako drugo leto organizira tradicionalni Dan asfalterjev, dogodek, ki povezuje strokovnjake s področja asfalterstva. Letošnji dogodek je potekal 28. novembra 2024 na Dvoru Jezeršek & Akademija v Zgornjem Brniku.
Sestali so se člani vseh strokovnih teles, ki delujejo v okviru Združenja asfalterjev Slovenije (ZAS). Osrednji del Dneva asfalterjev je bil namenjen zasedanju vseh udeležencev, ki so spremljali strokovna predavanja in se udeležili skupnega sestanka Odbora podjetij in družb.

Slika 1: Skupni sestanek TO in OZVO
Srečanje smo zaključili s skupno večerjo, ki je potekala v prijetnem vzdušju in spodbudila številne pogovore ter izmenjavo mnenj. Dogodka se je udeležilo 42 članov ZAS in povabljenih gostov.
Pooblaščeni in nadzorni inženirji so za udeležbo na izobraževanju pridobili 1 kreditno točko iz izbirnih vsebin, skladno s Splošnim aktom o stalnem poklicnem usposabljanju pooblaščenih inženirjev.
Poročila o posameznem dogodku
Sekcija za hidroizolacije
Na sestanku sekcije za hidroizolacije, ki ga je vodil g. Roman Bašelj so člani sekcije (skupaj 8) obravnavali problematiko usposobljenosti novih in starih izvajalcev hidroizolacij, pregledali so uveljavljene in nove sisteme tesnjenja ter zaščito hidroizolacij. Na sestanku je poleg omenjenih tem potekala tudi diskusija glede izdelave TSPI za bitumenske hidroizolacije.
Skupna seja Tehničnega odbora, Odbora za zdravje, varstvo in okolje
Na skupnem sestanku TO in OZVO je bilo prisotnih 18 predstavnikov obeh odborov.
Na sestanku so obravnavali spremembe na področju tehnične regulative. Na področju regulative je precej zmede in neusklajenosti v EU. Produktni standardi serije EN 13108 z letnico 2016 niso harmonizirani, aktivnosti so se zato ustavile. Glavne aktivnosti za zniževanje emisij se izvajajo na vseh področjih (topli asfalti (WMA – Worm Mix Asphalt), digitalizacija…). Na področju RAP je relativno uspešna uveljavitev ponovne uporaba asfalta, vendar obstajajo možnosti za izboljšave. Vzporedno pa se pojavlja potreba po novih znanjih glede učinkovite rabe pomlajevalcev in »osveževalcev« ponovno uporabljenega bitumna. Povečevanje prometnih in klimatskih obremenitev vodi v projektiranje visoko zmogljivih asfaltnih plasti (uporaba SMA). V industriji se soočajo s pomanjkanjem kadra. Velik izziv predstavlja tudi pravočasen in ustrezen prenos znanja med generacijami.
Vodja TO Roman Bašelj je prisotne informiral tudi z aktualnimi temami, s katerimi se ukvarjajo v tehničnem odboru evropskega združenja EAPA ter jih povabil k poslušanju Roadcast-a od EAPA, kjer g. Carsten Karcher gosti imenitne goste iz asfalterske industrije.
Slika 2: Roman Bašelj, vodja TO
V delu seje, ki je bila namenjena OZVO je vodja odbora Vasja Grmek predstavil delovanje Odbora v preteklem letu. Teme, ki so bile obravnavane so bile predvsem: zbiranje, analiza ter predstavitev podatkov zdravja, varstva in okolja podjetij, članov ZAS, anketa ”WMA Ready?”, ki je trenutno ena najpomembnejših tem WMA ter izobraževanje strokovnega kadra v proizvodnji. Osredotočili so se tudi na pomen izobraževanja in usposabljanja kadrov, ki so ključni za zagotavljanje visoke kakovosti in varnosti pri proizvodnji asfalta. Poudarek je na spremljanju regulative na področju zdravja, varstva in okolja v proizvodnji in pri vgrajevanju asfalta. Na koncu sestanka je vodja OZVO predstavil aktualne teme na področju OZVO v EAPA. V letošnjem letu sta bila dva sestanka »on line« in sicer en v mesecu marcu in en v mesecu oktobru.
V okviru Dneva asfalterjev so bila predstavljena tudi tri strokovna predavanja:
Zgoščevanje asfaltnih zmesi, Damijan Zore; IGMAT
Damijan Zore, predstavnik Inštituta IGMAT, je predstavil prispevek z naslovom Zgoščevanje asfaltnih zmesi, v katerem je izpostavil, da zgoščevanje predstavlja ključno in zaključeno fazo pri gradnji asfaltnih vozišč. Poudaril je, da pravilno izvedena zgoščenost asfaltne plasti zagotavlja visoko odpornost na prometne obremenitve in vplive vremenskih razmer, kar pomembno prispeva k dolgi življenjski dobi vozišča.
Nasprotno lahko neustrezno zgoščena plast življenjsko dobo vozišča skrajša za 50 % ali več. Za doseganje ustrezne zgoščenosti je po njegovih besedah potrebno upoštevati tri ključne dejavnike: pravilno tehnologijo zgoščevanja, optimalno temperaturo asfaltne plasti in ustrezno togost podlage.
Zore je v svojem prispevku podrobneje osvetlil tudi problematiko temperaturne segregacije asfaltnih zmesi in plasti ter predstavil koncept ohlajevalne krivulje. Poleg tega je podal vpogled v napredne tehnološke postopke zgoščevanja asfaltnih zmesi, ki pripomorejo k enakomerni in trajni kakovosti vozišč. Njegovo predavanje je pomembno prispevalo k boljšemu razumevanju vpliva pravilnega zgoščevanja na trajnost, zanesljivost in kakovost asfaltnih površin, kar je ključnega pomena za sodobno cestno infrastrukturo.
Slika 3: Damijan Zore, IGMAT
III. Mednarodna konferenca Asfalt 4.0 – Zaključki in vtisi, Vasja Grmek; POMGRAD
Vasja Grmek, predstavnik družbe POMGRAD, je osvetlil začetke digitalizacije v asfaltni industriji in podal ključne poudarke s III. Mednarodne konference Asfalt 4.0, ki sta jo letos ob pomembni podpori EAPA, septembra v Ljubljani, organizirala ZAS in ASEFMA,. Glavna tema konference je bila digitalna preobrazba asfaltnega sektorja, ki je ena izmed ključnih smernic za prihodnji razvoj industrije.
Na konferenci so bili predstavljeni konkretni primeri, kako lahko digitalne tehnologije, kot so umetna inteligenca (UI), digitalni dvojčki in sistemi GIS, bistveno izboljšajo upravljanje infrastrukture, zmanjšajo vplive na okolje in povečajo varnost. Dogodek je gostil 130 udeležencev iz 13 držav, pri čemer je bilo predstavljenih 25 strokovnih prispevkov. Predavanja so bila razdeljena v naslednje tematske sklope: Inteligentni transportni sistemi ter povezana in avtomatizirana mobilnost, zasnova projektov, digitalni dvojčki in digitalizacija, nadzor kakovosti in digitalizacija, varnost na delovnem mestu ter nova generacija proizvodnje in polaganja asfalta.
Predstavitev je poudarila pomen digitalne transformacije kot orodja za učinkovitejše upravljanje infrastrukture ter bolj trajnosten in varen razvoj asfaltnega sektorja.

Slika 4: Vasja Grmek, POMGRAD
Izzvi pri uporabi umetne inteligence, Damjan Širca; EPILOG
V strokovni predstavitvi z naslovom Izzivi pri uporabi umetne inteligence je gospod Damjan Širca iz podjetja EPILOG poglobljeno predstavil koncept umetne inteligence (UI) ter njeno široko uporabo v različnih gospodarskih in družbenih sektorjih. Obravnaval je razlike in povezave med človeško in umetno inteligenco, pri čemer je izpostavil ključne primere uporabe UI, kot so odkrivanje goljufij v financah, samovozeča vozila, optimizacija logističnih procesov, ustvarjalno pisanje, obrambne aplikacije ter napredne rešitve v medicini. Poseben poudarek je namenil uporabi UI v cestnem gospodarstvu, kjer je predstavil konkretne rešitve na treh ključnih področjih in sicer: načrtovanje (optimizacija gradnje in prometne infrastrukture na podlagi napredne analize podatkov), gradnja (izbira optimalnih materialov in tehnologij, ki zagotavljajo trajnost in učinkovitost) in vzdrževanje (uporaba pametnih senzorjev in avtomatiziranih sistemov za spremljanje stanja cest ter pravočasno izvedbo potrebnih popravil).
Gospod Širca je v zaključku izpostavil, kako umetna inteligenca korenito spreminja industrije, vključno z logistiko in infrastrukturo. Poudaril je njen vpliv na izboljšanje operativne učinkovitosti, zmanjševanje stroškov in pospeševanje trajnostnega razvoja.

Slika 5: Damjan Širc, EPILOG
Vpliv prometne infrastrukture na razvoj gospodarstva, Slovenko Henigman; ZAS in Sloman
Vpliv prometne infrastrukture na razvoj gospodarstva, je v sklopu sestanka Odbora podjetij in družb predstavil predsednik ZAS, g. Slovenko Henigman. Obravnavan je bil gospodarski vpliv, ki se kaže v izboljšani dostopnosti do trgov, kar spodbuja gospodarsko dejavnost in konkurenčnost, razvoj infrastrukture, ki spodbuja investicije, ustvarja delovna mesta in podpira regionalni razvoj ter izzivi, ki vključujejo okoljske vplive in zmanjšanje javnih investicij. Predstavil je trenutno stanje investicij ter izzive, ki se kažejo v visoki prometni obremenjenosti na avtocestah kar pa povzroča gospodarske in okoljske izgube ter upad javnih naročil in investicij kar ogroža gradbeni sektor. Na koncu je g. Henigman predstavil predloge glede uvedbe dolgoročnih investicijskih načrtov za trajnostno rast, vzpostavitve posebnih projektov za širitev avtocest in implementacijo hitrih železnic ter okrepitve organizacijske strukture za zagotavljanje učinkovite izvedbe projektov.
V svojem prispevku je poudaril potrebo po ukrepih za modernizacijo infrastrukture, krepitev gospodarske odpornosti in izkoriščanje strateške tranzitne lege Slovenije.

Slika 6: mag. Slovenko Henigman
Sestanek OPD
Sestanka Odbora Podjetij in družb (OPD) se je udeležilo 42 predstavnikov in drugih članov Združenja asfalterjev Slovenije (ZAS). Sestanek je vodil predsednik združenja, mag. Slovenko Henigman, pri čemer je bilo obravnavanih sedem točk dnevnega reda. Poleg splošnih točk so bile obravnavane tudi naslednje teme:
- Informacija o doseženi proizvodnji asfalta za leto 2023 in napoved proizvodnje za leto 2024,
- Pregled ključnih aktivnosti ZAS v letu 2024,
- Usposabljanje asfalterjev v letu 2024 in plani za leto 2025, kar je predstavil vodja Sekcije za izobraževanje, g. Marjan Marolt.
- Pregled dela posameznih strokovnih odborov, kjer sta delo v odborih predstavila vodja TO, g. Roman Bašelj in vodja OZVO, g. Vasja Grmek.
Sestanek se je zaključil s podajanjem pobud in predlogov za delo v prihodnje, s čimer so udeleženci izrazili usmeritve in prioritete za nadaljnje delovanje združenja.

Slika 6: Udeleženci sestanka OPD